loading...
مدرسه راهنمایی پسرانه سما مبارکه
علی جباری بازدید : 83 سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 نظرات (0)
-      از کلیه قوانین و محدودیتهای حفاظت آب که ممکن است در محل زندگی شما اعمال شود، آگاه شوید و از آن تبعیت کنید.

2-      از آب حفاظت کنید، چون زندگی ما به آن وابسته است. هیچگاه به دلیل اینکه فرد دیگری مسوول پرداخت آب بها است، آب را هدر ندهید.

3-      موقع مسواک زدن شیر آب تصفیه شده را باز نگذارید.

4-      هنگام استحمام در فاصله بین شستن بدن و سرشویی، لزومی ندارد که شیرآب به طور پیوسته باز باشد.

5-      برای آب دادن به درختان، درختچه ها، بوته ها و گلها، از روش آبیاری قطره ای استفاده کنید.

6-      برای دوش گرفتن در حمام، زمان بگیرید و آن را به کمتر از 5 دقیقه برسانید، با این روش ماهیانه حدود 4000 لیتر آب صرفه جویی خواهد شد.

7-      بهتر است برای شستن سبزی ها ابتدا آنها را در ظرفی بخیسانید و سپس آب بکشید.

8-      ازجریان آب به منظور آب شدن یخ گوشت یا دیگر مواد غذایی منجمد استفاده نکنید.

9-      فرزندان خود را در مورد نیاز به حفاظت از آب آگاه کنید. از خرید اسباب بازی ها و سرگرمی هایی که به یک جریان ثابت آب نیازدارند، خودداری نمایید.

10-         هنگام استفاده از دستشویی شیر آب را به طور مداوم باز نگذارید چون جریان دایم آب موجب هدر روی آن می شود.

11-         اگر دوش حمام شما در طی کمتر از 20 ثانیه یک ظرف چهار لیتری را بتواند پر از آب کند در آنصورت حتماً آنرا با یک سر دوش کاهنده مصرف تعویض کنید.

12-         برای نظافت حیاط به جای مصرف آب بهتر است از جاروب استفاده شود.

13-         درباغچه خانه، درختان، بوته ها و چمن های بومی و مقاوم به خشکی که به آب کمتری نیازدارند و تحمل ماههای گرم تابستان را دارند، بکارید.

14-         تمام شیلنگ ها، اتصالات و شیرها را به طور مرتب کنترل کنید تا از نشتی آب جلوگیری شود.

15-         ضروری است برای اطمینان از سلامت لوله ها و شیرهای آب؛ آنها مرتباً کنترل شوند.

16-         درمواقع جایگزینی یا افزودن گل و گیاه در باغچه خانه، گیاهی را انتخاب کنید که آب کمتری مصرف کند. به این طریق سالانه 2200 لیتر آب برای هر گیاه قابل صرفه جویی خواهد بود.

17-         ازنصب سیستم های آب تزیینی (مثل فواره ها) اجتناب کنید. مگر اینکه آب در سیستم بازیافت شود. همچنین سیستم را درجایی نصب کنید که تلفات کمی در اثر تبخیر و باد داشته باشیم.

18-         لوله های آب منزل خود را عایق بندی کنید. عایق کاری لوله های اب گرم، روشی است که هدررفتن آب را قبل از خروج آب گرم کاهش می دهد.

19-         لوله های آب گرم را عایق بندی کنید تا برای رسیدن آب گرم به شیرآب، لازم نباشد آنرا بی جهت بازبگذارید.

20-         هرگز آبی را که می توان به مصارفی نظیر آبیاری و یا شستشو رسانید، فاضلاب حساب نکنید.

21-         ماشین های لباس شویی معمولاً مقدار زیادی آب مصرف می کنند. بنابراین اگر از تعداد دفعات کاربرد ماشین لباس شویی بکاهید، عملاً در مصرف اب صرفه جویی  کرده اید.

22-         یک بطری پر از آب یا یک کیسه نایلونی پراز شن و کاملاً در بسته را در مخزن توالت فرنگی و یا فلاش تانک قرار دهید تا مصرف آب را در هربارکشیدن سیفون کاهش دهید.

23-         آب خنک مورد مصرف خود را همواره دریخچال نگهدارید تا مجبور نباشید شیر آب را برای مدتی بازبگذارید تا آب خنک شود.

 

 

24-         برای نوشیدن آب به جای آنکه شیر آب را مدت زیادی باز بگذارید، بهتراست ابتدا چند قطعه یخ در لیوان قرار دهید و سپس شیر آب را بازکنید.

25-         به کودکان آموزش دهیم تا با بستن بموقع شیر، از هدر رفتن آب جلوگیری نمایند.

 

 

26-         می توان از آبی که برای شستن سبزی ها و دست و صورت استفاده می شود، به وسیله لوله کشی و هدایت آن به سمت فلاش تانک، هدایت در توالت استفاده نمود.

27-         فلاش تانک هایی که نشتی دارند، آب را به داخل کاسه توالت هدر می دهند.

28-         به جای شستن اتومبیل با شیلنگ آب، از یک سطل آب هم می توان استفاده کرد.

29-         درحالی که کمبود آب در شهر احساس می شود، لزومی به شستشوی پیاده روی مقابل مغازه و منزل نیست.

30-         هنگام احداث ساختمان از کارگران ساختمانی بخواهید از آب تصفیه شده استفاده نکنند.

31-         زمانی که سرگرم آب دادن باغچه و گلهای منزل هستید با شنیدن صدای زنگ تلفن یا زنگ در بهتر است ابتدا شیر آب را ببندید و بعد به آنها پاسخ دهید.

32-         تا حد امکان از آب شرب برای فضای سبز استفاده نشود. باغچه را در شب یا صبح زود آبیاری کنید تا از تبخیرآب جلوگیری شود.

33-         نصب کولر در سایه و با استفاده از پوشش مناسب و جلوگیری از نشت آب کولرهای آبی، باعث صرفه جویی زیادی در مصرف آب می شود.

34-         زمانی که به مسافرت می روید، ضروری است شیر فلکه بعد از کنتور آب را ببندید. تا از وقوع هرگونه حادثه پیشگیری شود.

35-         در مراکز آموزشی و مدارس به اطفال و دانش آموزان محدودیت منابع آب و روش های صرفه جویی آن را آموزش دهیم.

36-         کارکرد کنتور در زمانی که همه شیرهای آب بسته است، دلیل تلف آب از لوله های داخل ساختمان می باشد که در نتیجه آن، مقدار زیادی آب به هدر رفته و هزینه گزاف آن را شما خواهید پرداخت.

37-         درمحل کار، کارکنان را به صرفه جویی در مصرف آب تشویق نمایید. همچنین پیشنهاد کنید گرایش به حفاظت از آب در فعالیت های عملی و دوره های آموزشی آنها گنجانده شود.

38-         گروه های فرهنگی، غیر دولتی را به ایجاد و ارتقای فرهنگ حفاظت از آب در میان کودکان و بزرگسالان تشویق کنید.

39-         هرگونه اتلاف قابل توجه آب، شکستگی لوله ها و هدر رفتن آب در هر نقطه را به مرکز ارتباطات مردمی (تلفن 122) اطلاع دهید.

40-         تعویض واشر شیر آب برای جلوگیری از چکه کردن آب کار دشواری نیست

علی جباری بازدید : 69 سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

روشهای صرفه جویی در مصرف انرژی ، آب ، برق ، گاز و بنزین (ادامه مطلب)

امیدواریم نوشته های خانه انرژی درباره صرفه جویی در مصرف انواع انرژی باعث کمک به اقتصاد خانوارهای ایرانی شود. خانواده هایی که رفاه چندان بالایی ندارند اما دولت آنها میلیاردها دلار برای سوبسید انرژی (مثلا یارانه بنزین) پول خرج میکند.

این همه پول پس کجا می رود ؟

پاسخ این است : ...

دور ریخته می شود ! بله. خانوارهای ایرانی ۵ برابر استاندارد انرژی مصرف میکنند بی آنکه رفاه بالا داشته باشند. صرفه جویی باعث میشود هم لذت بیشتری ببرید وهم پول کمتری بدهید.

پس با ما باشید با روشهای صرفه جویی در مصرف انرژی.

 صرفه جویی چیست ؟

صرفه جویی یعنی پیدا کردن روشهای نو آورانه برای استفاده بهتر از منابع محدود. بخصوص منابع تجدید ناپذیر.

مثلا اگر شما شما از یک دودکش فلزی بلندتر براتی اتصال بخاری به کانال دود کش اتاق خود استفاده کنید بخشی از گرمای بخاری قبل از خروج ، به هوای اتاق منتقل می شود. و این یک صرفه جویی است.

خوب است بدانید صرفه جویی میتواند یک سرمایه گذاری هم باشد. مثلا خرید شیشه های دوجداره به قیمت بالاتر ولی در عوض صرفه جویی در پول گاز و انرژی و در نتیجه بازگشت سرمایه.

الف : صرفه جویی در مصرف برق:

ب: صرفه جویی در مصرف گاز و انرژی گرمایی

ج: صرفه جویی در مصرف بنزین و سوخت

د: صرفه جویی در مصرف آب

که به ترتیب روشهایی را برای هر کدام شرح می دهیم.

الف : روشهای صرفه جویی در مصرف برق.صرفه جویی در مصرف برق با لامپ کم مصرف

اوج مصرف در ساعات اولیه شب است. آنهم برای روشنایی. هر لامپ کم مصرف میتواند ۵ برابر لامپ رشته ای معمولی (با همان مصرف) روشنایی تولید کند. پس استفاده از لامپ کم مصرف و مهتابی میتواند بار زیادی را از ساعات اوج مصرف (پیک) کم کند.

کشورهای صنعتی یک پیک صنعتی هم در ساعات پیش از ظهر دارند که ما نداریم ! و در نتیجه فشار زیادی در ساعات اولیه شب به نیروگاههای برق وارد می شود.

رای اتو کشی لباس ها صبر کنیم تا مقدار آنها به اندازه کافی برسد .

*یادمان باشد استفاده از دور تند کولر در ساعات اوج مصرف ، خاموشی را افزایش می دهد.

*از قرار دادن غذای گرم در داخل یخچال خودداری کنید تا یخچال شوکه نشود!! اول غذا را در بیرون یخچال خنک کنید و بعد در یخچال قرار دهید.

*با انتخاب بهترین وسیله برقی به افزایش انرژی برق کمک کنیم .

* دیوار اتاقها را به رنگ روشن رنگ آمیزی کنید و حباب لامپ ها را تمیز نمایید.

همین اقدامات ساده میتواند تا ۵۰٪ بله تا نصف هزینه های برق شما را کاهش دهد.

آیا می دانید طول عمر لامپ های کم مصرف هشت برابر بیشتر و مصرف آنها پنج برابر کمتر از لامپ های معمولی است ؟!

*استفاده از لامپ های کم مصرف ، روشی مفید برای کاهش هزینه های مالی خانواده است .

*از استفاده مکرر از توستر و مایکروفر تنها برای گرم کردن حجم بسیار کم مواد غذایی خودداری کنیم .

*قبل از روشن کردن جارو برقی ؛ لوله های آن را کنترل کنید تا گرفتگی نداشته و باعث هدر رفتن انرژی نگردد.

*در هنگام استفاده از وسایل سرمایشی ، پس از حمام کردن از باز گذاشتن در حمام ، خودداری کنیم . گرمای حمام را کولر اگر بخواهد خنک کنید پول زیادی روی دستتان می گذارد.

چگونه صرفه جویی کنیم ؟

و از همه مهمتر : دستهایتان را به خاموش کردن چراغ اضافه عادت دهید.

و از همه مهمتر : دستهایتان را به خاموش کردن چراغ اضافه عادت دهید.

*با از بین بردن برفک های یخچال ، به سرمایش بهتر و بیشتر آن کمک کنیم .

*یادمان باشد ، در ساعات اوج مصرف ، کمترین استفاده را از وسایل برقی داشته باشیم .

*کولر گازی تان را در مسیر باد قرار بدهید تا منزل شما را بیشتر خنک کند .
 

اما برای صتعتگران و مدیران :

*انتقال شیفت های کاری صنایع از ساعات اوج مصرف ( 8- 11 شب ) به ساعات  حداقل مصرف  ( 12-6 صبح ) باعث مصرف درست تر انرژی می شود .

*کار آفرینان و صنعتگران عزیز ! به استفاده از دستگاهها و فن آوری های نوین و کم مصرف بیندیشیم .

*استفاده از دستگاههای صنعتی فرسوده و قدیمی و با راندمان پایین انرژی یکی از موارد استفاده نادرست از انرژی است .

*در خرید دستگاههای صنعتی به فن آوری ها و انرژی های نو بیندیشیم .

*با دستگاههای پیشرفته و به روز ، چرخ صنعت را بهتر بچرخانیم .

*کارآفرین عزیز! شاید بیشترین خرج اضافی کارگاهتان را دستگاههای قدیمی ، فرسوده و پر مصرفتان می تراشد !

*حتی کولرها هم طاقت گرمای آفتاب داغ تابستان را ندارند ...کولرها رادر محل سایه قرار دهیم .

*در فصل تابستان ، پوشیدن لباس هایی که رنگ روشن دارند ؛ باعث می شود که کمتر احساس گرما کنیم .

رایانه (کامپیوتر ) خود را به گونه ای تنظیم کنید که مانیتور پس از دو سه دقیقه بیکار بودن خاموش شود. مانیتور (نمایشگر) پر مصرف ترین بخش رایانه شماست.  استفاده از یک تصویر پس زمینه تاریک و محافظ ( اسکرین سیور) تیره میتواند مقدار زیادی برق صرفه جویی کند و چند کیلو گرم دی اکسید کربن کمتری را راهی اتمسفر زمین کند.

و سر انجام روشهای خلاقانه.

خودتان کمی فکر کنید و روشهای صرفه جویی در مصرف انرژی را بیابید. اگر هم برای خانه انرژی روش خود را یادداشت بگذارید درهمین جا بنام خودتان منتشر می کنیم. تا صدها نفر دیگر هم بخوانند.

ب: صرفه جویی در مصرف گاز و انرژی گرمایی

درس اول : برای جلو گیری از نشت هوایی که برای گرم کردنش پول (و هوای محدود کره زمین) را پرداخته اید درب و پنجره را ببندید.

* عایق سازی ساختمان نه گران است و نه تجملاتی. در حین ساخت یک خانه با کمتر از ۵۰۰ تومان برای هر متر مربع میتوان ساختمان را عایق کرد.

* آویختن پرده در مقابل درب ورودی خانه چیزی از کلاس شما کم نمیکند. خاموش بودن شومینه هم همینطور. آلوده کردن محیط زیست بدون دلیل ؛ اصل بی کلاسی است.

* کانالهای کولر را هم از بالا و هم از پایین مسدود نمایید.

* خانه را آنقدر گرم نکنید که اگر تابستان بود کولر روشن می کردید. دمای مناسب ۱۷ درجه است. در کشورهای اروپایی درخانه هم لباس نسبتا گرم می پوشند.  چون آنجا انرژی گران است.

* وقتی خانه را زیادی گرم نکردید ، نیازی هم ندارید هر چند ساعت یک بار پنجره را باز کنید و هوایی تازه کنید. و هوای گرم را ( پولتان) را بدور بریزید.

 

 * صرفه جویی در مصرف آب

 

جدول استاندارد مصرف آب آشامیدنی بر اساس 130 لیتر برای یک نفر در روز

استحمام: 43 لیترصرفه جویی در مصرف آب
دستشویی: 26 لیتر
لباسشویی: 5.17 لیتر
پخت و پز: 13 لیتر
نظافت خانه و آبیاری باغچه: 5.8 لیتر
کولر و تهویه: 5.4 لیتر
آشامیدنی و غیره: 5.4 لیتر
ظرفشویی: 13 لیتر
جمع کل: 130 لیتر

 

کاهش مصرف آب

* از چکه شیر ها مقدار زیادی آب بهدر میدهد. در نگاه اول کم به نظر می آید. اما چکه شیر آب می تواند یک مخزن ۱۰۰۰ لیتری را یک شبه خالی کند. هر متر مکعب آب هم حدود ۵۰۰ تومان قیمت دارد!

* عادت کنید هنگام لیف و صابون شیر آب حمام را باز نگذارید. سخت نیست. امتحان کنید.

* برای شستن ماشین خود نیازی نیست شیلنگ آب تمام وقت تا آخر باز باشد تا ماشین تان خیلی خیلی تمیز شود. با یک سطل اب هم همان اندازه تمیز می شود.

* چیز خیلی سخت و ژیچیده ای نیست. خودتان ببینید کجا می شود آب کمتری بهدر داد.


بهدر دادن آب = نشانه فرهنگ رشد نیافته

*************************

مصرف آب و برق

 

برای شستن این حیاط چقدر آب بهدر می رود؟ آیا واقعا لازم است ؟

 

خودتان قضاوت کنید.

 

 

 

و اما صرفه جویی در مصرف بنزین :

 

 

 مصرف خودرو تابع مقدار مسافت و روش رانندگی است.

شما می توانید با بهبود روش و تغییر رفتار و روش زندگی صرفه جویی زیادی کنید.

* فیلتر هوا ی کثیف مصرف سوخت را بالا می برد. اگر در منطقه شما گرد و غبار کم است میتوانید گاهی آن را سوراخ هم کنید ! بخصوص در هوای بارانی که ذرات معلق هوا کم هستند.

* گاز و ترمز های شدید و رانندگی با عجله میتواند مصرف سوخت خودرو را دوبرابر بالا ببرد.

* در چراغ قرمز های بالای ۵۰ ثانیه خودرو را خاموش کنید.

* با دنده مناسب و سرعت مناسب حرکت کنید. سرعت بالاتر مصرف سوخت به نسبت مسافت را تا دو برابر بالا میبرد.

* تنظیم موتور را فراموش نکنید.

* تنظیم باد لاستیک را فراموش نکنید.

* وقتی نیاز ندارید از کولر استفاده نکنید. استفاده از کولر خودرو در سرازیری ها باعث مصرف کمتر بنزین و کاهش استهلاک هم میشود.

*** کاهش مصرف بنزین ****

کمتر کردن مصرف بنزین در خودرو روشهای دیگری هم دارد که بعدا معرفی می کنیم.

یادتان نرود نظرتان و یا روش پیشنهادی تان را درج کنید.

روشهای صرفه جویی در مصرف انرژی ، آب ، برق ، گاز و بنزین

علی جباری بازدید : 62 سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 نظرات (2)
ادله‏ى اثبات خداوند 
 1 - اصول سه‏گانه‏ى اعتقادى
 
 اصول سه‏گانه‏ى اعتقادى گاهى در يك سوره مطرح است، چنان كه در سوره‏ى مباركه‏ى (يس) آمده است؛ «نبوّت» در ابتداى سوره بيان شده است؛ «انّك لمن المرسلين»، مبدأ و معاد نيز پايان آن؛ «فسبحان الّذى بيده ملكوت كل شى‏ء و اليه ترجعون»(26)، گاهى نيز اين سه اصل اعتقادى در يك آيه مطرح شده است؛ «ءامن الرّسول بما أنزل إليه من ربّه و المؤمنون كلّ ءامن باللّه و ملئكته و كتبه و رسله لا نفرّق بين أحد من رسله و قالوا سمعنا و أطعنا غفرانك ربّنا و إليك المصير»(27)، كه جمله‏ى «كلّ ءامن باللّه» ناظر به توحيد و جمله‏ى «لا نفرّق بين أحد من رسله» بيان كننده‏ى نبوت و جمله‏ى «و إليك المصير» اشاره به معاد است.
 
 2 - عدم شك در مبدأ و معاد
 
 قرآن كريم شك و ريب را از سه امر نفى كرده است: خداوند، قيامت، قرآن كريم. آنگاه، براى كسانى كه احياناً شك و ترديدى دارند، بدين شرح استدلال مى‏كند:
 1 - در وجود ذات خداوند متعال هيچ شكى نيست؛ «أفى اللّه شك». زيرا او پديد آورنده‏ى نظام هستى است؛ «فاطر السّموات و الأرض».(28)
 2 - در معاد و روز قيامت نيز جاى هيچ شكى نيست؛ «ربّنا انّك جامع النّاس ليوم لاريب فيه».(29)زيرا خداوند انسان را از خاك آفريد؛ «يا أيّها النّاس ان كنتم فى ريب من البعث فإنّا خلقناكم من تراب».(30)
 3 - در قرآن كريم هيچ شكى نيست كه از ناحيه‏ى خداست؛ «لاريب فيه هدى للمتّقين».(31)زيرا تحدى مى‏كند و مى‏گويد: اگر شك داريد، سوره‏اى همانند قرآن بياوريد؛ «إن كنتم فى ريب مما نزّلنا على عبدنا فأتوا بسورة من مثله».(32)
 
 3 - فطرت خدا آشنا
 
 قرآن كريم انسان را داراى فطرتى خداخواه و خداشناس معرفى مى‏كند؛ «فطرة اللّه الّتى فطر النّاس عليها لاتبديل لخلق اللّه»(33)تا فطرت او بيدار است، وى خداگرا و خداجوست، و همه‏ى هستى و دارايى‏هايش را از او مى‏داند؛ ليكن گاهى بر اثر غفلت از حقيقت خويشتن، به اسباب مادى دل مى‏بندد و در نتيجه، از پروردگارش غافل مى‏گردد و در اين صورت، اگر به سختى و مصيبتى گرفتار شود، نااميد و مضطرب خواهد شد؛ «و اذا أنعمنا على الإنسان أعرض و ناء بجانبه و إذا مسّه الشّرّ كان يؤساً».(34)
 بنا بر اين، انسان دو حال دارد: فطرى و عادى؛ بر اساس هوشيارى فطرى، چه در آسايش و رفاه، چه در سختى و بلا، دل سوى خدا دارد و بر پايه‏ى غفلت از فطرت، به نعمت‏هاى دنيوى مثل مال و جاه و فرزندان سرگرم است، ليكن حوادث تلخ مى‏تواند او را از خواب غفلت بيدار كرده و با خداى خويش آشنا سازد؛ «و اذا مسّكم الضّرّ فى البحر ضلّ من تدعون الاّ ايّاه»(35)و نيز «و اذا مسّ الانسان الضرّ دعانا لجنبه».(36)
 كوتاه سخن اين كه: انسان داراى فطرتى خداجوست، ليكن گاهى هنگام رفاه و آسايش از خداوند غافل مى‏شود، ولى زمان گرفتارى و ابتلا هوشيار مى‏گردد و يگانه موجودى را صدا مى‏زند كه توان برطرف كردن مشكلاتش را دارد و براى سهولت دستيابى به اهدافش، وعده‏ى اطاعت و شكرگزارى مى‏دهد؛ «لئن أنجينا من هذه لنكوننّ من الشّاكرين».(37)
 پيدايش چنين ارتكازى در انسان‏ها مبتنى بر رفتار اجتماعى آنهاست كه براى تأمين نيازهاى خويش اقدام به معامله مى‏كنند و چيزى مى‏دهند و در مقابلش چيز ديگرى مى‏ستانند. بدين جهت، در ارتباط با خداوند سبحان نيز چنين عمل مى‏كنند، در حالى كه ساحت مقدسش منزه از احتياج است.
 توسل و رويكرد انسان به خداى سبحان، هر چند در حالت اضطرار و بيچارگى باشد، دليل روشنى بر وجود فطرت خداجو و خداگراى اوست، گرچه پس از رسيدن به ساحل امن و رهايى از مصايب دوباره ناسپاسى مى‏كند؛ «ثم أنتم تشركون».(38)
 
  4 - شكوفايى فطرت به هنگام خطر
 
 «هو الذّى يسيّركم فى البرّ و البحر... و ظنّوا أنّهم أحيط بهم دعواللّه‏ مخلصين له الدّين»(39)
 خداوند كسى است كه شما را در خشكى و دريا سير مى‏دهد .... زمانى كه سرنشينان كشتى در محاصره‏ى بلا گرفتار مى‏شوند، خداوند را با اخلاص مى‏خوانند.
 شخصى خدمت امام صادق عليه السلام عرض كرد: دليلى بر وجود خداوند متعال بيان كنيد. حضرت فرمودند: آيا هنگامى كه كشتى دچار موج دريا شده، در حال سفر با آن بوده‏اى؟ گفت: آرى. آنگاه پرسيدند: آيا در آن لحظه، قلب تو به جايى متوجه شد، ناله و دعا كردى؟ گفت: آرى. حضرت فرمودند: خداوند همان كسى است كه در آن لحظه به آن متوجه شدى.(40)
 
 5 - عالم ذرّ و پيمان فطرت
 
 «و إذ أخذ ربّك من بنى ءَادم من ظهورهم ذرّيّتهم و أشهدهم على أنفسهم ألست بربّكم قالوا بلى‏»(41)
 خداوند در آيه‏ى فوق سخن از پيمانى مى‏آورد كه به طور سربسته از فرزندان آدم گرفته شده، اما اين كه اين پيمان چگونه بوده است، توضيحى در باره‏ى جزئيّات آن در متن آيه نيامده است، ليكن مفسران با اتّكا به روايات فراوان، نظرات مختلفى را بيان كرده‏اند كه از همه مهمتر دو نظر است:
 1 - هنگامى كه آدم آفريده شد، فرزندان آينده‏ى او تا آخرين فرد بشر از پشت او به صورت ذراتى بيرون آمدند (و طبق بعضى از روايات اين ذرات از كل آدم بيرون آمدند)، آن‏ها داراى عقل و شعور كافى براى شنيدن سخن و پاسخ گفتن بودند. در اين هنگام از طرف خداوند به آن‏ها خطاب شد: «ألست بربّكم»؛ آيا پروردگار شما نيستم؟ همگى در پاسخ گفتند: «بلى شهدنا»؛ آرى! بر اين حقيقت همگى گواهيم.
 سپس همه‏ى اين ذرات به صلب آدم‏عليه السلام (يا به گل آدم) بازگشتند و به همين جهت اين عالم را «عالم ذرّ» و اين پيمان را «پيمان ألست» مى‏نامند. بنا بر اين، پيمان مزبور يك پيمان تشريعى و قرار داد خود آگاه ميان انسان‏ها و پروردگارشان بوده است.
 2 - منظور از اين عالم و اين پيمان، همان عالم استعدادها و پيمان فطرت و تكوين و آفرينش است؛ به اين ترتيب كه به هنگام خروج فرزندان آدم به صورت نطفه از صلب پدران به رحم مادران كه در آن هنگام ذراتى بيش نيستند، خداوند استعداد و آمادگى براى حقيقت توحيد به آن‏ها داده است. هم در نهاد و فطرتشان اين سرّ الهى به صورت يك حسّ درون ذاتى به وديعه گذارده شده، هم در عقل و خردشان به صورت يك حقيقت خود آگاه.
 بنا بر اين، همه‏ى افراد بشر داراى روح توحيدند و سؤالى كه خداوند از آن‏ها كرده به زبان تكوين و آفرينش است و پاسخ آن‏ها نيز به همين زبان است.
 گفتنى است كه تفسير اوّل داراى اشكالاتى است كه بدان‏ها اشاره مى‏كنيم:
 الف - در متن آيات سخن از خارج شدن ذرات از پشت فرزندان آدم است، نه خود آدم؛ «من بنى ءادم  من ظهورهم - ذريتهم»، در حالى كه تفسير اول از خود آدم يا از گل آدم سخن مى‏گويد.
 ب - اگر اين پيمان با خود آگاهى كافى و عقل و شعور گرفته شده، چگونه همگان آن را فراموش كرده‏اند و هيچ كس آن را به خاطر نمى‏آورد؟
 ج - هدف از چنين پيمانى چه بوده است؟ اگر هدف اين بوده كه پيمان گزاران با يادآورى آن در راه حق قدم بردارند و جز راه خداشناسى نپويند، بايد گفت: چنين هدفى به هيچ وجه از اين پيمان به دست نمى‏آيد. زيرا همه آن را فراموش كرده‏اند.
 بنا بر اين، تفسير دوم مناسب‏تر است كه منظور از اين سؤال و جواب يك پيمان فطرى بوده است كه الآن هم هر كس در درون جان خود آثار آن را مى‏يابد؛ «فطرت اللّه الّتى فطر النّاس عليها».(42)
 
 6 - خداوند يگانه نجات‏بخش انسان
 
 «قل من ينجّيكم من ظلمات البرّ و البحر تدعونه»(43)
 مقصود از نجات دادن از ظلمات دريا و خشكى، رهايى از شدائدى است كه انسان هنگام مسافرت‏هاى زمينى و دريايى با آن روبرو مى‏شود، از قبيل سرماى شديد و گرماى طاقت فرسا و باران و برف و طوفان. روشن است كه ابتلاى به اين گرفتارى‏ها در تاريكى شب رنج‏آورتر است؛ زيرا در تاريكى شب يا در ظلمتى كه ابر و باد ايجاد مى‏كند، اضطراب، حيرت و بيچارگى آدمى بيشتر مى‏شود و كمتر مى‏تواند راه چاره‏اى بيابد. بدين جهت، در آيه‏ى كريمه، نجات دادن را مقيد به ظلمات كرده است، وگرنه اصل معناى آيه اين است؛ «چه كسى شما را در شدايد دستگيرى مى‏كند؟».(44)
 
 7 - قانون عليت و تأثير و تأثر در جهان‏
 
 «لا اله الاّ هو خالق كل شى‏ء»(45)
 قرآن كريم در باره‏ى موجودات جهان، از آسمان و زمين و ستارگان و كوه‏ها و درختان و حيوان و انسان كه داراى آثار و خواصى هستند و اين كه نسبت اين آثار به موجودات، نسبت فعل به فاعل و معلول به علت است، همان نظريه‏اى را ابراز داشته كه عقل و تجربه نيز آن را تأييد مى‏كند.
 تمامى اجزاى عالم، با همه اختلافى كه در هويت‏ها و انواع دارند، هر يك داراى فعل و اثرى است و اين همان قانون عليت عمومى در اجزاى جهان است. هر موجودى كه از ناحيه‏ى وجود و عدمش مانند دو كفه ترازو مساوى است؛ يعنى، ممكن است موجود شود و ممكن است نشود، چنين موجودى، اگر وجود يافت، قطعاً به وسيله‏ى علتى وجود يافته و معلول علتى غير خودش است.
 قرآن كريم اين قانون را تصديق كرده و در اثبات وجود صانع و ساير صفاتش، بدان استدلال مى‏كند، و اگر اين قانون صحيح نبود و عقل و تجربه‏ى ما در تشخيص آن به خطا رفته بود، استدلال به آن صحيح نبود.(46)
 
 8 - برهان عليت در اثبات واجب الوجود
 
 «أم خلقوا من غير شى‏ء أم هم الخالقون»(47)
 اين آيه‏ى شريفه اشاره به برهان معروف عليّت است كه در فلسفه و كلام، براى اثبات وجود خداوند آمده است؛يعنى جهانى كه در آن زندگى مى‏كنيم، بدون شك حادث است. زيرا همواره در تحول است و آن چه در حال تغيير و دگرگونى است، در معرض و چنين چيزى قديم و ازلى نخواهد بود.
 اكنون اين سؤال پيش مى‏آيد كه موجود حادث، از پنج حال بيرون نيست:
 1 - بدون علت به وجود آمده است.
 2 - خود علت خويشتن است.
 3 - ساير معلولات جهان علت وجود آن است.
 4 - اين جهان معلول علتى است كه آن هم به نوبه‏ى خود معلول علت ديگرى است و تا بى‏نهايت پيش مى‏رود.
 5 - اين جهان مخلوق خداوند واجب الوجود است كه هستى‏اش از درون ذات پاك اوست.
 باطل بودن چهار احتمال نخست روشن است. زيرا اولاً: پيدايش معلول بدون علت محال است، وگرنه هر چيزى در هر شرايطى بايد به وجود آيد، در حالى كه چنين نيست. ثانياً: عليّت چيزى نسبت به خودش نيز محال است. چون مفهومش اين است كه قبل از وجودش موجود باشد و اين اجتماع تقيضين است.
 همچنين احتمال سوم كه ساير مخلوقات، خالق انسان باشد، نيز واضح البطلان است. زيرا مستلزم دور است، و نيز احتمال چهارم، يعنى امتداد سلسله‏ى علل و معلول‏ها تا بى‏نهايت نيز غير قابل قبول است. چون بى‏نهايت معلول، مخلوق است و نياز به خالق دارد، آيا بى‏نهايت صفر عدد مى‏شود؟ يا از درون ظلمت نور برمى‏خيزد؟ يا از بى‏نهايت فقر و نياز، بى‏نيازى به وجود مى‏آيد؟
 بنا بر اين، راهى جز قبول احتمال پنجم؛ يعنى خالقيت واجب الوجود باقى نمى‏ماند، و از آنجا كه ركن اصلى اين برهان، نفى احتمال اول و دوم است، قرآن مجيد به همان بسنده كرده است.(48)
 
 9 - برهان عام و فراگير بر توحيد
 
 «فلمّا جنّ عليه اللّيل رءا كوكباً قال هذا ربّى فلمّا أفل قال لاأحبّ الآفلين»(49)
 هدف حضرت ابراهيم عليه السلام از جمله‏ى «لا أحبّ الآفلين» تفهيم اين نكته بود: چيزى كه براى انسان باقى نمى‏ماند و از نظر او غايب مى‏شود، شايسته نيست كه انسان به آن دل ببندد. معبود بايد كسى باشد كه انسان به شكل فطرى او را دوست داشته باشد. بنا بر اين، بايد چيزى را بپرستد كه دستخوش زوال نمى‏گردد.
 اين برهان به گونه‏اى است كه تمامى اقشار مردم، خواص و عوام، آن را مى‏فهمند و از سوى ديگر عام و فراگير است. زيرا غروب يعنى زوال هر چيزى پس از وجودش، و اين معنا در باره‏ى همه‏ى موجودات صادق است. پس، برهان حضرت ابراهيم‏عليه السلام پايه و اساس هر گونه شرك و دوگانه پرستى را منهدم مى‏سازد.(50)
 
 10 - برهان تمانع و اثبات توحيد
 
 اگر پروردگارانى جز خداى متعال در آسمان‏ها و زمين باشند، بى‏ترديد هستى به فساد و تباهى كشانده مى‏شود، و چون هيچ گونه ناسازگارى در جهان خلقت به چشم نمى‏خورد و كمترين نارسايى در آن‏ها وجود ندارد، پس خدايانى غير از خداوند متعال وجود ندارد.
 قرآن كريم اين برهان را به صورت قياس استثنايى بيان مى‏كند كه يك قضيه‏ى شرطيه‏اش اين آيه است؛ «لو كان فيهما ءالهة الاّ اللّه لفسدتا»(51) و قضيه‏ى ديگر آن كه بطلان تالى را دربر دارد، در آيه‏ى ديگرى آمده است؛ «فارجع البصر هل ترى‏ من فطور».(52)
 
 11 - يگانگى خداوند در زمين و آسمان
 
 «هو الّذى فى السماء إله و فى الأرض إله»(53)
 ابو شاكر ديصانى كه يكى از منكران توحيد بود، به نظر خود براى قرآن كريم ايرادى يافته بود. روزى به هشام بن حكم گفت: در قرآن آيه‏اى وجود دارد كه عقيده‏ى ما (دوگانه پرستى) را تصديق مى‏كند. هشام گفت: كدام آيه را مى‏گويى؟ ابوشاكر آيه‏ى فوق را ذكر كرد كه معنايش اين است؛ «او كسى است كه در آسمان خداست و در زمين نيز خداست». هشام مى‏گويد من توان پلسخ دادن را نداشتم. از اين رو، در آن سال به زيارت خانه‏ى كعبه مشرف شدم و نزد امام صادق‏عليه السلام رفتم و جريان را گفتم. امام فرمود: اين، سخن فرد بى‏دينى است، هنگامى كه بازگشتى از او بپرس نام تو در كوفه چيست؟ مى‏گويد: فلان، بگو نام تو در بصره چيست؟ مى‏گويد: فلان، پس بگو پروردگار ما نيز همين گونه است؛ نام او در آسمان «اله» است و در زمين نيز نام او «اله» است. هشام مى‏گويد: هنگامى كه بازگشتم، به سراغ ابو شاكر رفتم و اين پاسخ را به او ارائه كردم. وى گفت: اين سخن از تو نيست، به يقين پاسخ را از حجاز آورده‏اى.(54)
 
 12 - شناخت پروردگار
 
 عموم مردم از مخلوق پى به خالق، و از مصنوع پى به صانع مى‏برند، چنانكه قرآن كريم مى‏فرمايد: «إنّ‏فى خلق السموات و الأرض .... لايات لقوم يعقلون»(55)؛ اما برخى از انسان‏ها مانند انبياى الهى، خداوند را به خودش مى‏شناسند، نه به غير او، و از صانع پى به مصنوع مى‏برند.همان گونه كه قرآن كريم مى‏فرمايد: «ألم ترإلى‏ ربّك كيف مدّ الظلّ»(56) به ما بنگر تا صنع ما بينى، نه اين كه به سايه بنگر تا ما را ببينى. اول خداوند مطرح است، بعد مصنوع او كه سايه باشد.(57)
 
 13 - دقت و تفكر در آفرينش شتر
 
 «أفلا ينظرون إلى الأبل كيف خلقت»(58)
 چرا به شتر نمى‏نگرند كه چگونه آفريده شده است؟ اين حيوان ويژگى‏هاى عجيبى دارد كه او را از حيوانات ديگر ممتاز مى‏سازد و به حق، آيتى است از آيات خدا. به برخى از آن‏ها توجه كنيد:
 الف - بعضى از چهارپايان تنها از گوشتشان استفاده مى‏شود و بعضى ديگر غالباً از شيرشان، و بعضى ديگر تنها براى سوارى سودمند است و بعضى براى باربرى؛ اما شتر حيوانى است كه تمام اين جهات در آن جمع است.
 ب - شتر نيرومندترين و مقاومترين حيوانات اهلى است. زيرا بار زيادى با خود مى‏برد و عجب اين كه به هنگامى كه خوابيده است، بار سنگينى را بر او حمل مى‏كنند و او با يك حركت برمى‏خيزد و روى پاى خود مى‏ايستد، در حالى كه چهارپايان ديگر قدرت چنين كارى را ندارند.
 ج - شتر مى‏تواند روزهاى متوالى (حدود يك هفته الى ده روز) تشنه بماند و در مقابل گرسنگى نيز تحمل بسيارى دارد.
 د - شتر توان مسافرت طولانى هر روزه را داراست و مى‏تواند از زمين‏هاى صعب العبور بگذرد.
 ه - او از نظر تغذيه بسيار كم خرج است و هر گونه خار و خاشاكى را مى‏خورد.
 و - او در شرايط نامساعد جوّى، در ميان طوفان‏هاى بيابان كه چشم و گوش را كور و كر مى‏كند، با ابزار خاصّى كه خداوند در پلك‏ها و گوش‏ها و بينىِ او آفريده است، مقاومت مى‏كند و به راه خود ادامه مى‏دهد.
 ز - شتر با تمام قدرتى كه دارد، از رام‏ترين حيوانات است؛ به گونه‏اى كه كودك خردسال نيز مى‏تواند مهار يك شتر را در دست گرفته، و آن را هدايت كند.
 خلاصه اين كه: ويژگى‏هاى اين حيوان چنان است كه دقت در آفرينش او، انسان را متوجه خالق بزرگى مى‏كند كه آفريننده‏ى چنين موجودى است. ناگفته پيداست مراد از «نظر» در جمله‏ى «أفلا ينظرون» نگاه كردن عادى نيست، بلكه نگريستن با تفكر و انديشه است.(59)
 
اسماى الهى
  14 - آغاز هر كار به نام خداوند
 
 1 - «بسم اللّه الرحمن الرحيم» سرآغاز كتاب الهى است، «بسم اللّه» نه تنها در ابتداى قرآن، بلكه در آغاز همه‏ى كتب آسمانى بوده است.
 2 - حركت و توقف كشتى نوح به نام خدا بود؛ «بسم اللّه مجريها و مرسيها».(60)
 3 - حضرت سليمان وقتى ملكه‏ى سبا را به ايمان به خداوند فرا خواند، دعوت‏نامه‏ى خود را با جمله‏ى «بسم اللّه الرّحمن الرّحيم» براى او فرستاد.
 4 - «بسم اللّه» رمز آن است كه در شروع كار نياز به دلگرمى و اميد و رحمت است و مبدأ و منشأ همه‏ى قدرت‏ها و اميدها و رحمت‏ها خداست. از اين رو، بعد از كلمه‏ى «اللّه» رحمن و رحيم به كار رفته است. پيامبر نيز رسالت خويش را با نام خدا شروع كرد؛ «اقرأ باسم ربّك ».(61)
 5 - پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله فرمود: هر كار مهمى كه بدون نام خدا شروع شود، بى‏فرجام است؛ «كلّ أمر ذى بال لم يذكر فيه بسم اللّه الرّحمن الرّحيم فهو أبتر».(62)
 6 - ابن عباس مى‏گويد كه از على‏عليه السلام پرسيدم: چرا سوره‏ى برائت «بسم اللّه» ندارد؟ فرمود: «بسم اللّه» امان و مايه‏ى امنيت است و در سوره‏ى برائت امان وجود ندارد و فرمان جنگ داده شده است؛ «لأنّها أمان و برائة، نزلت بالسّيف ليس فيها أمان».(63)
 7 - امام صادق‏عليه السلام مى‏فرمايد: هرگز «بسم اللّه الرّحمن الرّحيم» را ترك نكن، گرچه بخواهى بعد از آن شعرى بخوانى؛ «لا تدع بسم اللّه الرّحمن الرّحيم و ان كان بعده شعر».(64)
 8 - امام حسن عسگرى‏عليه السلام مى‏فرمايد: گفتن بسم اللّه يارى خواستن از خداوند در جميع شئون زندگى است؛ «بسم اللّه اى أستعين على أمورى كلّها باللّه».(65)
 9 - امام باقرعليه السلام مى‏فرمايد: بسم اللّه نزديك‏ترين اسم به اسم اعظم خداوند است؛ «بسم اللّه الرحمن الرحيم أقرب الى اسم اللّه الأعظم من ناظر العين الى بياضها».(66)
 
 15 - عظمت و قداست نام الهى‏
 
 نام الهى از چنان عظمت و قداستى برخوردار است كه اگر به هنگام ذبح حيوان ذكر شود، آن حيوان حلال، وگرنه گوشت آن حيوان حرام مى‏گردد. از اين رو، قرآن كريم به صورت سلب و ايجاب آن را مطرح مى‏كند. گاهى مى‏فرمايد: از آن حيوانى كه نام خدا بر آن برده نشده، نخوريد؛ «و لا تأكلوا ممّا لم يذكر اسم اللّه عليه و انّه لفسق»(67)، گاهى مى‏فرمايد: از آن حيوانى كه نام خدا بر آن برده شده، بخوريد؛ «فكلوا ممّا ذكر اسم اللّه عليه ان كنتم باياته مؤمنين».(68)

26) يس / 83 ؛ تفسير كبير / ج 26 / ص 113 با اضافات.
27) بقره / 285.
28) ابراهيم / 10.
29) آل عمران / 9.
30) حج / 5.
31) بقره / 2.
32) بقره / 23.
33) روم / 30.
34) اسراء / 83.
35) اسراء / 67.
36) يونس / 12؛ الميزان / ج 13 / ص 186.
37) انعام / 63.
38) انعام / 63؛ الميزان / ج 7 / ص 137.
39) يونس / 22.
40) تفسير كبير / ج 17 / ص 67.
41) اعراف / 172.
42) روم / 30 ؛ نمونه / ج 7 / ص 6.
43) انعام / 63.
44) الميزان / ج 7 / ص 137.
45) انعام / 102.
46) الميزان / ج 7 / ص 309.
47) طور / 35.
48) نمونه / ج 22 / ص 453.
49) انعام / 76.
50) الميزان / ج 7 / ص 185.
51) انبياء / 21.
52) ملك / 3؛ مبدأ و معاد ، آية اللّه جوادى / ص 142.
53) زخرف / 84.
54) سفينة البحار / ج 1 / ص 128.
55) بقره / 164.
56) فرقان / 45.
57) كشف الاسرار / ج 1 / ص 441.
58) غاشيه / 17.
59) نمونه / ج 26 / ص 428.
60) هود / 41.
61) نور / ج 1 / ص 12.
62) بحار / ج 19 / ص 60.
63) مستدرك الوسائل / ج 2 / ص 33.
64) نور الثقلين / ج 1 / ص 6.
65) نور الثقلين / ج 1 / ص 12.
66) نور الثقلين / ج 1 / ص 21.
67) انعام / 121.
68) انعام / 118 ؛ محاضرات.

 

منبع :سایت آقای قرائتی


علی جباری بازدید : 68 سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 نظرات (0)
توصيه‌هاي حجت‌الاسلام والمسلمين قرائتي به معلمان: شادي و خنده را هنگام آموزش فراموش نكنيد.
جمعي از معلمان خواهر و طلاب خواهر روز گذشته در آستانه هفته معلم با حجت‌الاسلام والمسلمين قرائتي ديدار كردند و ضمن تبريك بزرگداشت مقام معلم، از ايشان تجليل به عمل آوردند.
در اين ديدار حجت‌الاسلام والمسلمين قرائتي رئیس ستاد اقامه نماز سخنان خود را چنين آغاز كرد: مي‌خواهم مطلب جديدي را بگويم و يك قدم جلوتر بگذارم. بايد بگويم كه معلمي شغل خداست. امام فرمودند معلمي شغل انبيا است من هم مي‌گويم كه معلمي شغل خداست. قرآن مي‌فرمايد: الرَّحْمَنُ عَلَّم. ضمن اينكه با توجه به آيات قرآن مي‌توان معلمي را شغل جبرائيل نيز دانست.
این معلم قرآن سخنان خود را با ذكر خاطره‌اي ادامه داد: حدود 37 سال پيش كه من طلبه گمنامي بودم، شخصيت مشهوري مثل دكتر بهشتي با من تماس گرفت و گفت: «بنده مي‌خواهم از تهران به قم بيايم چراكه حرف مهمي با شما دارم. يك ساعت هم مهمان شما خواهم بود. ضمن اينكه در آن زمان كسي خانه‌تان نباشد.» ايشان سر موعد تشريف آورند. يكي از فضلا هم كه الان از آيت‌الله‌ها هستند در اتاق من تشريف داشتند كه دكتر بهشتي خواستند تنها با من حرف بزنند. ايشان گفتند: «بايد به شما يك تبريك بگويم و يك خطر را هشدار دهم. تبريك به خاطر اينكه معلم خوبي هستي و خطر اينكه شما از معلمي دست برداري و منبري بشوي. چون به منبري‌ها پول مي‌دهند من مي‌ترسم بعد از مدتي پول خوبي به شما بدهند كه به شما بچسبد و ديگر تخته سياه و معلمي را كنار بگذاري.» بعد از من پرسيد كه خودم و خانواده‌ام چقدر در ماه خرج دارم. من خرج خودم را گفتم. ايشان گفت: «من ماه به ماه اين پول را به حساب شما مي‌ريزم كه شما بدون دغدغه فقط به معلمي بپردازي و منبري نشوي.» از ايشان پرسيدم اين پول از كجا مي‌آيد؟ ايشان گفت: «سهم امام است.» گفتم زندگي ما زاهدانه نيست. به هر حال خانه ما آن زمان منزل قشنگي بود. فرش‌هاي دستباف داشتيم و خانه ما مبلمان بود در حالي كه آن زمان هيچ آخوندي مبل نداشت. به ايشان گفتم وضع خانه ما را مي‌بينيد كه خوب است. در حالي كه با سهم امام بايد زندگي ساده‌اي داشت. همچنين گفتم تعجب مي‌كنم شما از تهران زنگ زديد و اين راه را آمديد و اين پيشنهاد را به من داديد فقط به خاطر اينكه من معلمي را ادامه دهم؟ ايشان گفتند: «بله. به همين قصد آمدم.» گفتم به خاطر اين حركت شما كه اين قدر براي معلمي اهميت قائل هستيد، من قول شرف مي‌دهم كه تا آخر عمر دست از معلمي برندارم. بعد از انقلاب هم موقعيت‌هاي مختلف از جمله امام جمعه‌اي، نمايندگي مجلس، قاضي‌گري و ... براي من پيش آمد اما من معلمي را رها نكردم. از آقاي بهشتي پول نگرفتم اما به خاطر عنايت ايشان دست از معلمي برنداشتم.
وي در بيان اهميت شغل معلمي چنين سخنان خود را ادامه داد: معلمي با شغل‌هاي دگير تفاوت چشمگيري دارد. مثلا معلم ربطي به مهندس ندارد. مهندس سالن مي‌سازد اما معلم آدم مي‌سازد. يك سالن خوب حداكثر يك قرن دوام مي‌آورد. اما آثار تربيتي معلم تا انتهاي بشريت پابرجا مي‌ماند. مهندس فقط مغزش مهندس است اما معلم تمام حركاتش، كردارش و گفتارش معلم است. بنابراين معلمي هم شغل خداست هم شغل پيغمبر و انبيا است منتها اينكه معلم خوب بايد چه خصوصياتي داشته باشد، سخن ديگري است.
حجت‌الاسلام قرائتي در ادامه چند توصيه به معلمان ارائه كرد: اول اينكه معلم نيت دريافت پول نداشته باشد. نه اينكه پول نگيرد. فقط نيت اين كار را نداشته باشد. مثل اين مي‌ماند كه وقتي شما لباس مي‌شوييد، غذا هم هضم مي‌شود، ورزش هم مي‌كنيد اما اينها نيت شما نيست. هدف شستن لباس است كه در كنارش چيزهاي ديگر به دست مي‌آيد كه اين اشكالي ندارد. بر اين اساس اخلاص معني پول نگرفتن را نمي‌دهد. اخلاص يعني نيت مادي نداشتن.
وي ادامه داد: مسئله دوم دلسوزي است. معلم بايد از درون بسوزد. سوم اينكه معلم بايد بي تكلف باشد. نبايد به چيزي گير بدهيم. اگر كاري انجام شد كه شد. اگر هم نشد، نشد. مثلا اينكه كلاس درس چه شكلي است؟ چند متر است و ... نبايد مهم باشد.
حجت‌الاسلام قرائتي در اين زمينه نيز مثالي ذكر كرد: بنده يك بار كلاسي برگزار كردم كه نه تخته سياه داشتيم، نه گچ و نه تخته پاك‌كن. يك تكه مقوا آوردم كه با ذغال روي آن مي‌نوشتم. جوراب خودم را هم به تخته پاك‌كن تبديل كردم. بي‌تكلفي گار را راحت‌تر مي‌كند. قرآن هم انسان را از تكلف داشتن بر هزر داشته است.
وي چهارمين ويژگي يك معلم را چنين ذكر كرد: گفتگوي تن به تن نبايد براي يك معلم فراموش شود. اثري در اين نوع گفتگو هست كه در گفتگوي ميليوني نيست. پنجم اينكه معلم از آموزش برخي علوم بي‌مورد بپرهيزد. برخي چيزها به درد كسي نمي‌خورد. مثلا اينكه نماز در قطب شمال كه شش ماه شب و شش ماه روز است، به چه شكل است به ما چه ربطي دارد؟
حجت‌الاسلام قرائتي خطاب به جمع حاضر گفت: حرف‌هايي كه مي‌زنيد بايد مورد نياز باشد. يك بار جايي بودم بعد از نماز دعايي خوانده شد با اين معني كه خدايا من در بيابان‌ها حيرانم. خدايا نمي‌دانم رزق من كجاست در صحرا يا دريا؟ در شهر يا روستا ... به آن فرد گفتم اين چه دعايي است كه مي‌خواني مگر تو در اين وضعيتي؟ مگر در بياباني؟ گفت: اين دعا در مفاتيح آمده. گفتم آمده باشد احتمالا زماني يك فردي در اين وضعيت بوده اين دعا رو خوانده چه ربطي به تو دارد! يا يكبار در جمكران عده‌اي دانش‌آموز 9 ساله را آورده بودند. مناجات عارفان مي‌خواندند. الهي نفسي معيوب و قلبي مهجور... كه من در واكنش به آن گفتم برو كشكت را بساب تو كه هنوز نفس نداري، چنين دعايي مي‌خواني. اين است كه بايد بدانيم چه چيزي را براي چه كسي مي‌گوييم. هر چيزي براي هر كسي مناسب نيست. مفاتيح مثل داروخانه مي‌ماند. ما كه نبايد هرچه دارو در داروخانه است را بخوريم. بايد هر موقع بسته به نياز دارويي لازم داشتيم از آن مصرف كنيم.
وي توصيه ديگري براي معلمان داشت: مسئله بعدي اينكه شاد باشيد و هنگام آموزش خنده و شادي را با كار تركيب كنيد تا اثربخش‌تر باشد. يادگيري با خنده و شادي  بسيار ماندگار و تاثيرگذار است. مثلا من به فكر اين هستم كه يك سايت خنده راه بياندازم. چه كسي گفته است كه ما آخوندها فقط بايد بگريانيم. توصيه بعدي من به شما اين است كه لباس تيره نپوشيد. رنگ تيره اثر بدي براي آموزش‌گيرنده دارد. رنگ شاد و ساده بسيار مفيد است. ضمن  اينكه با تنوع و شاد صحبت كنيد. قرآن هم گاهي با يك هدف چند چيز متنوع را در كار هم آورده است مثلا در جيي شتر و آسمان را كنار يكديگر مي‌گذارد تا يك مفهوم را برساند و از اين طريق تنوع بخشيده است.
حجت‌الاسلام قرائتي اين چنين براي حاضران دعا كرد: انشاءالله كه معلم‌هاي خوبي بشويد. ضمنا از شما درخواست مي‌كنم به موضوع نماز به خصوص در آموزش به كوچك‌ترها بسيار دقت كنيد.

 

منبع:سایت آقای قرائتی

علی جباری بازدید : 79 پنجشنبه 07 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

 

امام زمان


امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) فرموند: برای تعجیل ظهور من - در هر موقعیّت مناسبی - بسیار دعا کنید که در آن فرج و حلّ مشکلات شما خواهد بود.


حدیث: قال الإمام المهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف):

الَّذی یَجِبُ عَلَیْکُمْ وَ لَکُمْ أنْ تَقُولُوا: إنّا قُدْوَةٌ وَ أئِمَّةٌ وَ خُلَفاءُ اللهِ فی أرْضِهِ، وَ اُمَناؤُهُ عَلی خَلْقِهِ، وَ حُجَجُهُ فی بِلادِهِ، نَعْرِفُ الْحَلالَ وَ الْحَرامَ، وَ نَعْرِفُ تَأْویلَ الْکِتابِ وَ فَصْلَ الْخِطابِ. تفسیر عیّاشی، ج 1، ص 16

امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) فرموند: بر شما واجب است و به سود شما خواهد بود که معتقد باشید بر این که ما اهل بیت رسالت، محور و اساس امور، پیشوایان هدایت و خلیفه خداوند متعال در زمین هستیم. همچنین ما امین خداوند بر بندگانش و حجّت او در جامعه می‌باشیم، حلال و حرام را می‌شناسیم، تأویل و تفسیر آیات قرن را عارف و آشنا هستیم.

 

حدیث: قالَ (علیه السلام) : أمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعُوا فیها إلی رُواةِ حَدیثِنا (أحادیثِنا)، فَإنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَ أنَا حُجَّةُ اللهِ عَلَیْکُمْ. بحارالأنوار: ح 2، ص 90، ح 13، و 53، ص 181، س 3، وج 75، ص 380، ح 1.

فرمود: جهت حل مشکلات در حوادث به راویان حدیث و فقهاء مراجعه کنید که آن‌ها در زمان غیبت، خلیفه و حجّت من بر شما هستند و من حجّت خداوند بر آن‌ها می‌باشم.

 

حدیث: قالَ (علیه السلام) : أنَا خاتَمُ الاْوْصِیاءِ، بی یَدْفَعُ الْبَلاءُ عَنْ أهْلی وَ شیعَتی. دعوات راوندی: ص 207، ح 563.

فرمود: من آخرین وصیّ پیغمبر خدا هستم به وسیله من بلاها و فتنه‌ها از آشنایان و شیعیانم دفع و برطرف خواهد شد.

 

حدیث: قال الإمام المهدی، صاحب العصر و الزّمان (علیه السلام و عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) : الحَقُّ مَعَنا، فَلَنْ یُوحِشَنا مَنْ قَعَدَعَنّا، وَ نَحْنُ صَنائِعُ رَبِّنا، وَ الْخَلْقُ بَعْدُ صَنائِعِنا.

فرمود: حقانیّت و واقعیّت با ما اهل بیت رسول الله صلّی الله علیه وله وسلّم می‌باشد و کناره‌گیری عده‌ای، از ما هرگز سبب وحشت ما نخواهد شد، چرا که ما دست پرورده های نیکوی پروردگار می‌باشیم؛ و دیگر مخلوقین خداوند، دست پرورده‌های ما خواهند بود. بحارالأنوار: ج 53، ص 178، ضمن ح 9.

امام زمان (عج) فرموده‌اند: زمان ظهور مربوط به اراده خداوند متعال می‌باشد و هرکس زمان آن را معین و معرفی کند، دروغ گفته است.

حدیث: قالَ (علیه السلام) : لا یُنازِعُنا مَوْضِعَهُ إلاّ ظالِمٌ ثِمٌ، وَ لا یَدَّعیهِ إلاّ جاحِدٌ کافِرٌ

فرمود: کسی با ما، در رابطه با مقام ولایت و امامت مشاجره و منازعه نمی‌کند مگر آن که ستمگر و معصیت کار باشد، همچنین کسی مدّعی ولایت و خلافت نمی‌شود مگر کسی که منکر و کافر باشد. بحارالأنوار: ج 53، ص 179، ضمن ح 9.

 

حدیث: قالَ الإمام المهدی، صاحب العصر و الزّمان (علیه السلام و عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) (علیه السلام) : وَاجْعَلُوا قَصْدَکُمْ إلَیْنا بِالْمَوَدَّةِ عَلَی السُّنَّةِ الْواضِحَةِ، فَقَدْ نَصَحْتُ لَکُمْ، وَ اللّهُ شاهِدٌ عَلَیَّ وَ عَلَیْکُمْ.

فرمود: هدف و قصد خویش را نسبت به محبّت و دوستی ما - اهل بیت عصمت و طهارت - بر مبنای عمل به سنّت و اجراء احکام الهی قرار دهید، پس همانا که موعظه‌ها و سفارشات لازم را نموده‌ام؛ و خداوند متعال نسبت به همه ما و شما گواه می‌باشد. بحارالأنوار: ج 53، ص 179، س 16، ضمن ح 9.

 

امام زمان

حدیث: قالَ الإمام المهدی، صاحب العصر و الزّمان (علیه السلام و عجّل الله تعالی فرجه الشّریف): أمّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَإنَّهُ إلَی اللهِ، وَ کَذَبَ الْوَقّاتُونَ

امام زمان (عج) فرموده‌اند: زمان ظهور مربوط به اراده خداوند متعال می‌باشد و هرکس زمان آن را معیّن و معرّفی کند دروغ گفته است. بحارالأنوار: ج 53، ص 181، س 1، ضمن ح 10

 

حدیث: قالَ الإمام المهدی، صاحب العصر و الزّمان (علیه السلام و عجّل الله تعالی فرجه الشّریف): أکْثِرُواالدُّعاءَ به تعجیلِ الْفَرَجِ، فَإنَّ ذلِکَ فَرَجَکُمْ.

فرمود: برای تعجیل ظهور من - در هر موقعیّت مناسبی - بسیار دعا کنید که در آن فرج و حلّ مشکلات شما خواهد بود. بحارالأنوار: ج 53، ص 181، س 23، ضمن ح 10.

 

حدیث: دَفَعَ إلَیَّ دَفْتَراً فیهِ دُعاءُالْفَرَجِ وَ صَلاةٌ عَلَیْهِ، فَقالَ علیه السلام : فَبِهذا فَادْعُ.

یکی از مؤمنین به نام أبومحمّد، حسن بن وجناء گوید: زیر ناودان طلا در حرم خانه خدا بودم که حضرت ولیّ عصر امام زمان عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف را دیدم، دفتری را به من عنایت نمود که در آن دعای فرج و صلوات بر آن حضرت بود. سپس فرمود: به وسیله این نوشته‌ها بخوان و برای ظهور و فرج من دعا کن و بر من درود و تحیّت بفرست.

إکمال الدّین شیخ صدوق: ص 443، ح 17، بحارالأنوار: ج 52، ص 31، ضمن ح 27

 

منبع :تبیان

علی جباری بازدید : 141 پنجشنبه 07 اردیبهشت 1391 نظرات (1)

کسب مقام قهرمانی هفتمین دوره المپیاد ورزشی دانش آموزان مدارس سما سراسر کشور در رشته بسکتبال توسط دانش آموزان عزیز : علیرضا رهنما ،ماهان مؤمنی ،مرتضی مؤمن زاده،علیرضا هاشمی،پوریا علیرضایی ،به مربیگری آقای رسول میر شکار از مدرسه راهنمایی پسرانه سما واحد مبارکه را تبریک عرض می نماییم.  

 

 شورای تربیتی مدرسه راهنمایی پسرانه سما مبارکه

علی جباری بازدید : 80 سه شنبه 05 اردیبهشت 1391 نظرات (0)


 بسم الله الرحمی الرحیم

زمانى كه حضرت زهراى مرضيه سلام الله عليها در بستر بيمارى بودند، زنان مدينه به ملاقات ايشان آمدند و از احوال حضرت جويا شدند اما حضرت زهرا سلام الله عليها در پاسخ احوالپرسى آنان شروع به امر به معروف و نهى از منكر نمودند كه اين اقدام حضرت درسى شد براى تمام مردم تا به ايشان تأسى ورزند.
حضرت زهرا سلام الله عليها در سخنان خويش خطاب به زنان مدينه فرمودند: مردان شما خلافت را به كجا سوق دادند؟ پيچاندند جريانى را كه جبرئيل آورده بود و بيرون آوردند از دستش آن كه خبير بود.
حضرت زهرا سلام الله عليها در اين جملات خود از امامت و ائمه عليهم السلام تعبير به رواسى رسالت و قواعد نبوت نمودند و تأكيد نمودند بر اين كه مردان شما نبوت و رسالت را پيچاندند؛ يعنى آن را از مسير اصلى خويش خارج ساختند.
حضرت زهرا سلام الله عليها در شرايطى اين امر به معروف را انجام دادند كه مى دانستند در حال حاضر اثرى نخواهد داشت و در ضمن نيز به قيمت جان شان تمام خواهد شد؛ اما با اين وجود آن را انجام دادند و اين به خاطر آن بود كه حضرت مى خواستند عملاً يك مسأله ى شرعى را بيان سازند به طورى كه برخى از مراجع تقليد نيز بر همين اساس فتوا داده اند.
گاهى امر به معروف و نهى از منكر در شرايطى خاص واجب مى شود و آن نيز هنگامى است كه اصل دين در حال از بين رفتن است، لذا ديگر براى انجام آن شرايطى وجود ندارد و حضرت زهرا سلام الله عليها نيز با علم به تمامى اين مسائل چنين عملى را انجام دادند.
پنهان بودن قبر حضرت زهرا سلام الله عليها نيز از استثنائاتى است كه خداى متعال قرار داده است، زيرا قبر اميرالمؤمنين عليه السلام نيز تا بيش از صد سال مخفى بود اما سرانجام آشكار شد ولى خداى متعال اراده كرده است تا قبر حضرت زهرا سلام الله عليها همچنان مخفى بماند.
بايد به حضرت زهرا سلام الله عليها تأسى نموده و هرآنچه را كه از آن حضرت مى شنويم و يا مى بينيم، به آن عمل كنيم و در مقام بيان احكام الهى نيز خسته نشويم زيرا اين اقدام حضرت سلام الله عليها درسى براى تمام تاريخ بود.
آنچه از زبان حضرت زهرا سلام الله عليها صادر گرديده و آنچه شخصاً عمل نموده و يا تقرير فرموده اند در حجيت مانند قرآن بوده و اطاعت از آن واجب است.


منبع:شبکه جهانی اسلام

تعداد صفحات : 3

درباره ما
سلام دوستان عزیز و بازدید کنندگان محترم این وبلاگ متعلق است به مدرسه راهنمایی پسرانه سما واحد مبارکه، که از این به بعد قصد داریم رابط بین ما و دانش آموزان عزیز مدرسه و اولیاء محترم دانش آموزان و همچنین کارکنان و دبیران محترم آموزشگاه و کلیه بازدید کنندگان محترم باشد در ضمن محلی است برای درج مطالب علمی ،مذهبی ،تربیتی و خبری . بدون تردید نظرات و پیشنهادات و انتقادات بازدید کنندگان محترم می تواند موجب دلگرمی ما و بهتر شدن وضعیت وبلاگ باشد . به امید همراهی شما . علی جباری
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    اخبار مدرسه

    جدیدترین اخبار: 

    ثبت نام از دانش آموزان مدرسه برای شرکت در کلاسهای تابستانی در دفتر مدرسه 

    برگزاری مراسم تقدیر از دبیران و همکاران بمناسبت روز معلم 

    شرکت دانش آموزان برگزیده مدرسه در جشنواره فرهنگی و هنری منطقه 4 سما  

    شرکت دانش آموزان مدرسه در مسابقات منطقه ای طرح قدس منطقه 4 سما 

    کسب رتبه اول وبلاگ نویسی منطقه 4 سما توسط دانش آموز سجاد عارفی کلاس دوم 

    کسب رتبه اول روخوانی  قران توسط دانش آموز پویا احمدی و رتبه اول مفاهیم قران توسط سروش کاظمی نژاد کلاس اول در منطقه 4 سما

    ثبت نام از دانش آموزان داوطلب شرکت در کلاسهای تابستانه

    دانش آموزان علاقمند به شرکت درکلاسهای تابستانه سما که در رشته های ورزشی،علمی، و تقویتی درسی در تیرماه و مردادماه سال جاری از طرف مدرسه برگزار می گردد می توانندبرای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به دفتر مدرسه مراجعه نمایند.

    آمار سایت
  • کل مطالب : 27
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 25
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 20
  • بازدید ماه : 115
  • بازدید سال : 470
  • بازدید کلی : 7,443